Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

MATYLDA aneb táto, postav robota

Táto, dovedl bys postavit robota? Tak nějak to začalo. Ale vlastně to začalo už v mém útlém mládí, kdy byli mými průvodci hrdinové ze Čtyřlístku, zejména Prof. Myšpulín, slavný to vynálezce. 

Tehdy ovšem mé vynálezy vedly spíše ke zkáze domácnosti, než ku prospěchu lidstva :-)

To bylo na začátku dubna letošního roku, kdy se ke mně nenápadně přitočil můj syn a pronesl tu osudovou otázku. Zřejmě nějak zavětřil, že mám jednu ze svých tvůrčích chvilek a také, že spolu s novou 3D tiskárnou v naší domácnosti, jsou k tomu všechny potřebné nástroje.

Tak dobře, postavím robota, ale ty ho budeš učit, platí? To bych totiž nebyl já, abych mu jeho radost neobohatil o nějaké to ale (samozřejmě pro něho prospěšné ale).

I pustil jsem se do díla a pomalu, avšak jistě, rodil se malý humanoid MATYLDA.

„Proboha tati, proč se jmenuje Matylda?“ Zeptal se mě synek, když uviděl po vytištění hlavy nápis na Matyldině čele. Usmál jsem se a začal usilovně přemýšlet, jak mu vysvětlím, že vlastně vůbec nevím. Že to bylo první jméno, co mě napadlo, jen tak mimoděk, bez přemýšlení. Zkrátka mi vyskočilo z hlavy.

Běžely dny, měsíce, až nastal červen. A Matylda byla na světě. Takové miminko o velikosti tříletého dítěte, co ale nic neumí, prostě jenom je.

„Tak já svou půlku splnil, synku, teď je řada na tobě,“ povídám Vojtovi a přitom se usmívám pod vousy v očekávání, jak svůj úkol uchopí.

„Když já to ale neumím..“ To byl utrápený výraz. Vlastně v něm šlo docela dobře číst jeho myšlenky – a nemůžeš to udělat ty, vždyť to je spousty práce...

„No, kamaráde, budeš se muset učit :-) Ale neboj, není to tak strašné. Počkej, až vdechneš Matyldě život, bude to skvělý pocit. Uvidíš, budeš se cítit jako velký doktor Frankenstein :-)“

To ho rozesmálo a tak jsme se pustili společně do díla. Já učil syna programátorskému způsobu myšlení, on se zase učil své myšlenky převést do kódu programu. A šlo to :-) Jen ta jeho hrozná lenost... No, má po kom, mohu směle tvrdit, dívaje se do zrcadla.

Zůstává však ve mně dobrý pocit, že jsem pro svého Vojtu zase něco udělal, že posouvám jeho znalosti a vědomosti, že jeho vysedávání u počítače se posouvá užitečným směrem a že snad jednou, až bude dospělý, pomohou mu o něco lépe obstát ve světě plném techniky.

Robot MATYLDA

 

Autor: Michal Seidl | pátek 10.8.2018 21:22 | karma článku: 11,54 | přečteno: 543x
  • Další články autora

Michal Seidl

Trifid 1 - první zaznamenaný opakovaný pokus o sebevraždu v rostlinné říši?

Trifid 1 - první zaznamenaný opakovaný pokus o sebevraždu v rostlinné říši nebo jen fatální omyl v úsudku prostředí málo znalé pelargonie? Aneb z deníku šíleného vědátora.

11.1.2023 v 17:33 | Karma: 13,83 | Přečteno: 249x | Diskuse| Věda

Michal Seidl

První projev nově jmenovaného předsedy vlády ČR (jaký asi nikdy nezazní):

Vážení občané, lidé této země, poslední dva roky změnily svět i nás samé k nepoznání. A bohužel, většinou ne k lepšímu.

20.11.2021 v 11:53 | Karma: 25,62 | Přečteno: 875x | Diskuse| Osobní

Michal Seidl

Adopce dětí neheterosexuálními menšinami

Už delší dobu se řeší téma práv neheterosexuálních menšin k adopci dětí. Ačkoli je toto téma hodně citlivé a složité, můj blog bude myslím velmi stručný.

16.11.2018 v 10:58 | Karma: 27,93 | Přečteno: 1218x | Diskuse| Společnost

Michal Seidl

Robotí autostop aneb nepropadáme panice! (Ručník sebou)

Pustit robotí holku samotnou na stop? Nápad, který mění dějiny robotiky i autostopu. A Vy nemusíte u toho jen být. Můžete se stát součástí a tuhle jízdu si pekelně užít ;-)

16.9.2018 v 13:05 | Karma: 8,55 | Přečteno: 424x | Diskuse| Pozvánky, akce

Michal Seidl

Ovlivňování nadcházejících voleb

Na sociálních sítích už se začínají objevovat kupci profilů, snaha politiků o vymývání voličovy hlavy začíná.

9.8.2018 v 6:59 | Karma: 11,64 | Přečteno: 478x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Ukrajinská policie zadržela šest Čechů za telefonické podvody z Oděsy

23. dubna 2024  21:25

Ukrajinské úřady oznámily zadržení devíti členů zločinecké organizace včetně šesti Čechů, kteří z...

Nepříjemné svědectví. Bulvární boss popsal, jak Trumpovi pomohl s kampaní

23. dubna 2024  21:21

Bývalý vydavatel bulvárního listu National Enquirer v úterý u newyorského soudu popsal porotě, jak...

Koalici rozdělují výše daňové slevy na poplatníka i výpověď bez udání důvodu

23. dubna 2024  14:33,  aktualizováno 

Rozpory ve vládní koalici u zásadních věcí přibývají s blížícími se volbami, ale i kvůli tomu, že...

Narušitelé jsou všude. Čínská rozvědka přitvrzuje, chlubí se i českým zářezem

23. dubna 2024

Premium Čínské tajné služby v posledních letech posilují svůj vliv a nebojí se ani prezentace na sociálních...

  • Počet článků 35
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1200x
Jsem otcem 3 dětí a mým životním cílem je prožít plný život. Zanechat za sebou svět lepší, než do jakého jsem se narodil. Pro ty, kteří přišli po mně.

Pracuji ve výzkumu lidského mozku a jeho propojení s počítačem. Mám rád exaktní vědy, jako fyziku a matematiku. Cizí mi však nejsou ani vědy behaviorální, ostatně, také velmi souvisí s mou prací.

Seznam rubrik