Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mám elektřinu zadarmo

Chtěl bych se s Vámi podělit o svou zkušenost s jedním z fenoménů doby – fotovoltaikou. Bydlím v paneláku a nikdy by mě nenapadlo, že by se mě mohla fotovoltaika dotýkat jinak, než že se mi její drahé výkupní ceny promítly na složence. Do doby, než jsem objevil balkonovou elektrárnu.

V jedné internetové diskusi jsem náhodou narazil na příspěvek chlapíka, který coby zručný kutil, namontoval na svůj balkon na sídlišti pár solárních panelů a napájel si z toho počítač a televizi. Ty jo, to je nápad, řekl jsem si. Samozřejmě jsem chtěl vědět víc. Přeci mít vlastní elektřinu, zadarmo. Jenže jak si mám takovou elektrárnu udělat, takový kutil nejsem? Ačkoli s přehledem vyměním žárovku...

Tak jsem googlil balkonovou elektrárnu v naději, že ten „můj“ kutil nebude jediný, koho to napadlo a že se o tom snad dovím víc. A skutečně. Po zadání „balkonové elektrárny“ mi google hned našel dokonce firmu, která takovou elektrárnu prodává jako stavebnici. Na jejich stránkách jsem našel skoro všechny informace, které mě zajímaly. Dokonce jsem získal sebedůvěru, že bych si takovou stavebnici dokázal postavit. A tak jsem si jednu objednal, samozřejmě tu nejvíc výkonnou.

Na elektrárnu není potřeba žádné povolení, což je super. Nemusím nic vyplňovat, nikam běhat, někoho prosit, za něco platit. Prostě koupím a používám.

Elektrárna mi dorazila tak, jak měla, kurýrem. Musím upřímně říct, že jak jsem se celou dobu těšil, tak jsem se teď při pohledu na tu spoustu věcí vyděsil. Takových dílů. Snad kromě baterií, jsem všechny viděl poprvé v životě. Nad to držel v ruce. A jak to bylo obrovské. Bezradně jsem uprostřed toho všeho stál a těkal očima.

Ha – návod. Po chvilce čtení ustoupily infarktové stavy a já zase nabýval sebedůvěru velkého kutila. Ono to nebude zase tak hrozné.

Druhý den odpoledne jsem se do toho pustil. Protože se bojím výšek, moc jsem přivítal, že byl celý postup montáže vymyšlen tak, že jsem nemusel nic přelézat, ale pohodlně jsem to zvládl „zevnitř.“ No - pohodlně. Asi dvakrát mi spadl dolů šroubek a jednou klíč. Ale za dvě hodiny byly panely pověšené a přimontovaná další technika, bez které by elektrárna byla k ničemu. Teď už jen vše správně propojit dráty.

Hotovo. A nic. Opět se mě začala zmocňovat panika. Vždyť mám všechno podle návodu!? Aha, tady je to obráceně. Teda jestli jsem to rozbil... Naštěstí je to asi blbuvzdorné. Po té, co jsem přehodil správně přívod z panelů, voila. Kontrolka svítí zeleně. Hurá. Mám vlastní elektřinu.

Ještě ten večer u mě zvonil soused kamarád a že co to mám. Tak jsem mu hrdě šel ukázat svou elektrárnu. „A co to umí vyrobit?“ ptá se hned. Odpověděl jsem, že výrobce píše až tři a půl kilowatthodiny za den. „Tak to hned změříme,“ pohotově zareagoval soused a zmizel, aby se vzápětí objevil s měřákem v ruce. A pak ještě několikrát druhý den.

Co jsme naměřili? 3. leden 2015 - v poledne svítilo slunce (mám balkon na jiho východ). Elektrárna měla okamžitý výkon 304 wattů. V 15 hod. bylo zataženo. Elektrárna vyráběla 23 wattů. Asi nejpřekvapivější byl naměřený výkon ekektrárny v noci. Pouliční osvětlení, které je naproti balkonu, nutilo moje panely vyrábět 2 watty. A to jsme se slovy „to není možný“ měření několikrát opakovali.

Teď v zimě toho moje balkonová elektrárna moc nevyrobí. To je, musím přes veškeré nadšení přiznat, docela nepříjemné. Protože jsem elektřinu z elektrárny čerpal přes zvláštní zásuvku, musel jsem pokaždé, když došla energie z elektrárny (vybily se baterie), všechno přepojit do sítě. To bylo dost nepohodlé a i otravné.

Naštěstí mi minulý týden kamarád elektrikář, který se mimochodem také přišel se zájmem podívat, nabídl propojení elektrárny s vnitřními rozvody tak, abych elektřinu z elektrárny mohl používat v celém bytě a když mi dojde, aby se vše samo přeplo zase na odběr ze sítě a obráceně. Neváhal jsem a udělal jsem dobře. Už třetí den se nemusím vůbec o nic starat.

Pokud Vás balkonové elektrárny zaujaly tak, jako mě, nezbývá, než jít googlit :-)

Autor: Michal Seidl | pátek 30.1.2015 22:07 | karma článku: 25,85 | přečteno: 2210x
  • Další články autora

Michal Seidl

Trifid 1 - první zaznamenaný opakovaný pokus o sebevraždu v rostlinné říši?

Trifid 1 - první zaznamenaný opakovaný pokus o sebevraždu v rostlinné říši nebo jen fatální omyl v úsudku prostředí málo znalé pelargonie? Aneb z deníku šíleného vědátora.

11.1.2023 v 17:33 | Karma: 13,83 | Přečteno: 249x | Diskuse| Věda

Michal Seidl

První projev nově jmenovaného předsedy vlády ČR (jaký asi nikdy nezazní):

Vážení občané, lidé této země, poslední dva roky změnily svět i nás samé k nepoznání. A bohužel, většinou ne k lepšímu.

20.11.2021 v 11:53 | Karma: 25,62 | Přečteno: 875x | Diskuse| Osobní

Michal Seidl

Adopce dětí neheterosexuálními menšinami

Už delší dobu se řeší téma práv neheterosexuálních menšin k adopci dětí. Ačkoli je toto téma hodně citlivé a složité, můj blog bude myslím velmi stručný.

16.11.2018 v 10:58 | Karma: 27,93 | Přečteno: 1218x | Diskuse| Společnost

Michal Seidl

Robotí autostop aneb nepropadáme panice! (Ručník sebou)

Pustit robotí holku samotnou na stop? Nápad, který mění dějiny robotiky i autostopu. A Vy nemusíte u toho jen být. Můžete se stát součástí a tuhle jízdu si pekelně užít ;-)

16.9.2018 v 13:05 | Karma: 8,55 | Přečteno: 424x | Diskuse| Pozvánky, akce

Michal Seidl

MATYLDA aneb táto, postav robota

Táto, dovedl bys postavit robota? Tak nějak to začalo. Ale vlastně to začalo už v mém útlém mládí, kdy byli mými průvodci hrdinové ze Čtyřlístku, zejména Prof. Myšpulín, slavný to vynálezce.

10.8.2018 v 21:22 | Karma: 11,54 | Přečteno: 543x | Diskuse| Hobby
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Biskupové se distancovali od Zemanovy akce v Arcibiskupském paláci

24. dubna 2024  19:05,  aktualizováno  21:31

Pražský arcibiskup Jan Graubner se distancoval od akce, při které byla minulý týden v...

Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030

24. dubna 2024  21:21

Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...

Maďarský zákon o svrchovanosti dráždí europoslance, mají „vážné obavy“

24. dubna 2024,  aktualizováno  20:25

Nový maďarský zákon o svrchovanosti, který má bránit zásahům zvenčí do národní politiky, v rezoluci...

Ukrajina tajně použila střely dlouhého doletu, nová pomoc vítězství nezaručí

24. dubna 2024  20:19

Ukrajinská armáda už začala používat balistické rakety dlouhého doletu. Tajně jí je poskytly...

  • Počet článků 35
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1200x
Jsem otcem 3 dětí a mým životním cílem je prožít plný život. Zanechat za sebou svět lepší, než do jakého jsem se narodil. Pro ty, kteří přišli po mně.

Pracuji ve výzkumu lidského mozku a jeho propojení s počítačem. Mám rád exaktní vědy, jako fyziku a matematiku. Cizí mi však nejsou ani vědy behaviorální, ostatně, také velmi souvisí s mou prací.

Seznam rubrik